Anneke van der Feer (1902-1956) – Zelfportret 1931 – Olieverf op doek – 56 x 46 cm – Gesigneerd en gedateerd – VERKOCHT
Literatuur: afgebeeld in “Made in Amsterdam, 100 jaar in 100 kunstwerken” – Amsterdams Museum -Gusta Reichwein
Anneke van der Feer was schilderes en een overtuigd communiste. Het leven en de kunst waren voor haar een eenheid. Zij was een onafhankelijke vrouw en een politiek activiste. Haar leven en kunst stonden in dienst van de arbeidersklasse. In 1928 kreeg zij een relatie met de cineast Joris Ivens en in 1931 gingen zij in Moskou wonen. Zij maakte er tekeningen die zij naar Nederland stuurde voor politieke bladen. Ivens vertrok in 1936 uit Moskou maar Van der Feer bleef er nog wonen. Zij was ervan overtuigd dat zij betrokken was bij een beslissende strijd.Daarna woonde zij in Parijs en in 1940 vestigde zij zich weer in Amsterdam. Als kunstenares had zij in Amsterdam les genoten van Harmen Meurs. Zij wilde kunst maken zonder opsmuk, gericht op de werkelijkheid in een krachtige expressieve realistische stijl. Haar werk is verwant met het werk van o.a. Charley Toorop en Dick Ket. Zij was ook goed bevriend met Charley Toorop. Haar werk is vertegenwoordigd in o.a. de collecties van het Stedelijk Museum Amsterdam, Gemeentemuseum Helmond en Poesjkin Museum Moskou.
Dit krachtige zelfportret schilderde zij in de winter van 1931 en 1932 op haar zolderkamer aan de Warmoesstraat 10 te Amsterdam. Met trots schildert zij zichzelf als kunstenaar-arbeidster in een verweerd werkmansschort. Door het zolderraam is het besneeuwde dak van het Victoriahotel aan het Damrak te zien.