Antoon Molkenboer (1872-1960) – De gelukzalige Petrus Canisius 1922 – Aquarel, potlood en krijt – 68 x 30 cm – Gesigneerd – VERKOCHT / SOLD
Antoon Molkenboer speelde een markante rol in de geschiedenis van de Nederlandse kunst in de eerste helft van de twintigste eeuw. Reeds aan het einde van de negentiende eeuw waren de opvoeringen van zijn series tableaux-vivants een must voor de artistieke avant-garde. Op het atelier van Antoon Derkinderen kwam hij in aanraking met de belangrijke kunstenaars van zijn tijd. Zijn werk sluit aan bij de Art-Nouveau stijl. Hij was een veelzijdig kunstenaar; o.a. schilder, tekenaar, glas-in-lood, decorontwerper, illustrator en monumentale kunst. In zijn eigen tijd genoot hij grote bekendheid. Hij werkte o.a. samen met Willem van Konijnenberg, Joan Colette en ging om met Jan Toorop. Vanaf de jaren twintig zorgde hij voor een opleving van de kerkelijke kunst. Afkomstig uit een katholiek geslacht ontwikkelde hij zich tot een katholieke gemeenschapskunstenaar. Het katholicisme paste bij het denken in gemeenschapskunst. De combinatie van een nieuwe esthetiek met een eeuwenoude geloofsgemeenschap leek ideaal voor deze gemeenschapskunst. Zijn werk is o.a. vertegenwoordigd in de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag.
Bovenstaand werk uit het Interbellum is een zeldzaam werk. In 1942 werd zijn huis afgebroken door de Duitsers vanwege de aanleg van een tankwal langs de kust. Later werd zijn atelier getroffen door een bombardement. Bij beide situaties is veel werk van hem verloren gegaan.