Chris Beekman (1887-1964) – Hondenkar met melkbussen (1916) – Litho – 14 x 24 cm – Gesigneerd – Prijs op aanvraag
Literatuur: Dit werk staat afgebeeld op blz. 35 van Chris Beekman, een kunstenaarsleven 1887-1964 door Ger Harmsen, Uitgeverij SUN/Kroller Muller Museum 1999
Literatuur: Dit werk staat afgebeeld op blz. 38 van “Gedroomd papier, tekeningen en prenten 1850-1935”, Ton Geerts, Rijksmuseum Twenthe, 2010
Chris Beekman werkte vanaf 1900 tot 1909 bij de plateelfabriek Rozenburg. In 1909 besloot hij zich volledig aan de kunst te wijden. Hij ontmoette de kunstcriticus H.P. Bremmer die onder de indruk raakte van zijn werk. Via hem kwam hij in contact met Bart van der Leck met wie hij een intensieve vriendschap ontwikkelde. In 1916 verhuisden Beekman en Bart van der Leck naar Eemnes. Beekman volgde Van der Leck op diens weg naar het twee-dimensionale schilderen. Ook kwam hij in contact met de schilders en architecten van De Stijl. Beekman verkeerde in de Gooise kring van Peter Alma en Piet Mondriaan. Bij deze groep kunstenaars vond in die periode de belangrijkste ontwikkeling van een vereenvoudiging en geometrisering van de geschilderde werkelijkheid plaats. Tussen 1918 en 1921 werkte Beekman abstract onder invloed van De Stijl. Beekman sloot zich aan bij de Communistische Partij en ging in de jaren dertig weer figuratief (sociaal-realistisch) werken omdat hij vond dat de non-figuratieve kunst de arbeiders waarschijnlijk niet zou aanspreken. Zijn werk is vertegenwoordigd in de collecties van het Kroller Muller Museum Otterlo, het Centraal Museum Utrecht, Gemeentemuseum Den Haag en Singer Museum Laren.
Bovenstaand werk markeert het begin van Beekmans overgang, in navolging van Bart van der Leck, naar het tweedimensionale schilderen en de vereenvoudiging van de visuele werkelijkheid. Beekmans interesse in de boerenbevolking/werklui enerzijds en de moderne ontwikkelingen anderzijds komen samen in dit werk.