Harmen Meurs (1891-1964) – Vrouw (1920) – Olieverf op doek – 70 x 50 cm – Gesigneerd en gedateerd 1920 – Prijs:
Harmen Meurs werd geboren in Wageningen. Hij vertrok naar Amsterdam om aan de Rijksacademie. Hij was een sociaal bewogen kunstenaar. In Amsterdam woonde hij in één huis met o.a. de cineast Joris Ivens en Germaine Krull. Het was een ontmoetingspunt voor kunstenaars, schrijvers, dansers en communisten. In deze periode werkte hij in een kubistisch expressionistische stijl met invloeden van het fauvisme. Vanaf het midden van de jaren twintig werd zijn stijl realistischer en toont zijn werk verwantschap met de Nieuwe Zakelijkheid. Harmen Meurs was een overtuigd communist. In de jaren dertig was hij een fel tegenstander van het Nationaal Socialisme van de nazi’s. Zijn schilderij ‘Tijdsbeeld 1933-1934′ werd door de toenmalige directeur van het Stedelijk Museum verwijderd uit het museum. Het schilderij was een aanklacht tegen de nazi’s hoe zij joden behandelden. In 1939 trok hij zich terug uit Amsterdam en ging wonen op de Veluwe. Meurs was een onafhankelijk en eigenzinnig kunstenaar en heeft een interessant oeuvre nagelaten. Zijn werk is vertegenwoordigd in diverse musea.