Jo Koster (1868-1944) – Portret 1902 (Willemine Boerendans) – Tekening (potlood & pastel) – Gesigneerd en gedateerd 1902 – VERKOCHT
Jo Koster stond open voor de vernieuwingen in de moderne kunst en had contact met vooruitstrevende kunstenaars. Zij volgde haar eigen weg. In 1894 vertrok naar zij naar Parijs en daarna verbleef zij drie jaar in Brussel tot 1897. Het verblijf in Brussel was voor haar van groot belang want zij maakte kennis met de internationale moderne kunst. Zij ontmoette er de kunstenaars van de internationale bewegingen Les Vingt en La Libre Esthétique waaronder Jan Toorop die een belangrijke rol speelde in haar artistieke ontwikkeling. Vanaf 1902 ging zij weer in Nederland wonen, o.a. in Zwolle, Laren, Staphorst en Hattem. Ook maakte zij vele reizen. Zij wist zich constant te vernieuwen en was veelzijdig in haar werk. Haar werk is vertegenwoordigd in de collecties van o.a. Museum Boymans van Beuningen Rotterdam, Gemeentemuseum Den Haag, Kroller-Muller Museum, Centraal Museum Utrecht, Museum Flehite Amersfoort, Dordrechts Museum etc.
Bovenstaande tekening laat de invloeden van de Nieuwe Kunst (Jugendstil, Art Nouveau) en Jan Toorop zien. Dunne, sierlijke potloodlijnen in een stijl die aansluit bij de vloeiende lijnvoeringen van de Art-Nouveau. In deze tekening: het zuivere meisje met het engelachtige haar, haar dromerige blik, het hoofd ondersteund door haar ranke hand; het past in het streven naar een vergeestelijke sfeer in de moderne kunst van die tijd.