T. van Hoytema (1863-1917) – Zilverfazanten

Terug



T. van Hoytema (1863-1917) – Zilverfazanten 1905 – Litho op chine collé – 20 x 15 cm – Gesigneerd met potlood en in de steen – Prijs op aanvraag

Literatuur: De grafiek van Theo van Hoytema, Rijksprentenkabinet, 1977, cat.nummer 151 en uitleg blz. 39

Theo van Hoytema wordt unaniem tot de belangrijkste kunstenaars van de prentkunst in Nederland gerekend. De lithografie was de techniek waarin hij zich bij voorkeur uitte en waarin hij een uitzonderlijke hoogte bereikte. Al tijdens zijn leven werd zijn werk hogelijk gewaardeerd en dat wordt het nog steeds. Hij was één van de eerste Nederlandse kunstenaars die zich bewust liet inspireren door Japanse houtsneden en naar een vlak decoratieve weergave streefde. Hij verwerkte invloeden van Art Nouveau en deze Japanse kunst op geheel eigen wijze. Zijn liefde voor de natuur en de dierenwereld waren zijn inspiratiebron. Hij werd bekend door zijn boek ‘Het lelijke eendje’ uit 1893. Dit boek was uniek door het samengaan van beeld en tekst. Later genoot hij de grootste bekendheid door zijn prachtige kalenders. Zijn werk is vertegenwoordigd in het Gemeentemuseum Den Haag, Museum Boymans van Beuningen Rotterdam, het Kroller-Muller Museum en het Rijksprentenkabinet te Amsterdam.

Bovenstaande litho is zeldzaam. Van een aantal voorstellingen op de kalenders van 1905 t/m 1909 zijn afzonderlijke drukken op chine collé gemaakt. Daarbij is deze voluit met potlood gesigneerd. Deze litho laat het uitzonderlijke meesterschap in de lithografische techniek van Van Hoytema zien. Hij bewerkte de steen met verschillende materialen en in verschillende technieken. Hij tekende met krijt en met tusche, waste op de steen, kraste en schaafde en radeerde. Ook paste hij de negatieve gom-methode toe, waarbij de verf niet hecht op de plaatsen waar met gom is getekend en een effect wordt bereikt als bij batik-werk. Het dunne papier met de fijne structuur zorgt ervoor dat de kleurnuances nog beter tot hun recht komen.

Hoytema T. van